Postup při prodeji nemovitosti
Příprava
Než oslovíte realitní kancelář nebo začnete pracovat na vlastní inzerci, je třeba učinit několik rozhodnutí, která budou určující pro další postup. Už na začátku je třeba vyjasnit základní podmínky.
Prohlídky
Nestačí jen odemknout... Nemovitost musí být na prohlídky dobře připravena a se zájemci je třeba jednat jako dobrý prodejce a mít připravené všechny důležité informace.
Odborná příprava smluv
Smlouvu o převodu nemovitosti by měl vždy připravovat nebo alespoň zkontrolovat odborník. Chyba může mít nepříjemné a drahé následky.
Výběr spolupracovníků
Bez služeb odborníků se při převodu nemovitosti pravděpodobně neobejdete. Jejich dobrý výběr a správné nastavení podmínek spolupráce je základem úspěšného prodeje.
Jednání o obsahu smluv
Nalezením zájemce práce nekončí. Je třeba ujasnit všechny podmínky. Pokud jednání trvají déle, je na místě uzavřít rezervační smlouvu.
Katastr nemovitostí
Návrh na vklad do katastru nemovitostí je třeba podat na předepsaném formuláři, za návrh na vklad se platí poplatek 1000,- Kč.
Inzerce
Prezentace nemovitosti na inzertních serverech vytváří první dojem, jejím cílem je poskytnout základní informace a přilákat vhodné zájemce na prohlídku nemovitosti.
Financování a úschova
Bude-li kupující čerpat hypotéku, je třeba nastavit podmínky i s ohledem na metodiku banky. Nezapomeňte na bezpečnou úschovu kupní ceny u advokáta nebo u notáře, popř. na jistotní účet u banky.
Předání nemovitosti
O předání nemovitosti je vhodné sepsat předávací protokol. Nezapomeňte na přehlášení služeb u všech dodavatelů.
Daň z nabytí nemovitých věcí je povinen přiznat a zaplatit kupující, ale i prodávající může být v některých případech povinen řešit daňové otázky, zejména daň z příjmů.
Nezapomeňte také na přehlášení trvalého bydliště a oznámení změny adresy bankám a dalším institucím.